Tor Poznań Odbierz 50zł od booking.com
Czat  |  Statystyki  |  RSMP  |  WRC  |  WRX  |  ERC  |  RPP  |  SuperOES  |  Kontakt
Strona korzysta z plików cookies w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, więcej o polityce cookies
Wiadomości
menu
WRC 2013 i współczynnik oesowy 16.07.2013
„Większa” połowa 41 sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata już za nami. Kilka tygodni temu zakończyła się siódma runda, Rajd Sardynii. Teraz zespoły i kierowcy mają miesiąc z hakiem, na ułożenie strategii na dalszą część sezonu. Pozostało sześć rajdów, daleko na przodzie Sebastien Ogier, jedynym kierowcą który go przezwycięża to Sebastien Loeb. Ale przy startach jedynie w 3 rajdach, nie zagraża mu bezpośrednio w mistrzostwach. Jak przedstawia się klasyfikacja generalna mistrzostw to zapewne każdy wie (klik jeśli nie).

Jak wiadomo rajdy samochodowe to zupełnie inny motosport od imprez i zawodów na torach, tu walczy się z czasem, nie bezpośrednio z przeciwnikiem, to wszystko dzieje się na trasach które, za wyłączeniem okresu trwania rajdu, są drogami dostępnymi dla ruchu publicznego. Długość rajdu mistrzostw świata potrafi przekroczyć 1800 km! W skład tego wchodzą odcinki dojazdowe i odcinki specjalne i to właśnie na nich odbywa się ta prawdziwa walka!

Hmm a co jeśli dosłownie na każdym pojedynczym odcinku specjalnym kierowcy walczyli by o punkty? Już pod koniec zeszłego roku przedstawiłem „klasyfikacje sprinterów”, pomysł wydawał się dobry, ale czegoś w nim brakowało. Jako że każdy rajd ma inną liczbę oesów, to w każdym rajdzie pula punktów do zdobycia była inna, to nie było zbyt dobre do porównania. Jak to rozwiązać? W prosty sposób, punkty zdobyte za odcinki (przypominam klucz: 1 na odcinku – 16 punktów, 2-11, 3-7, 4-4, 5-2, 6-1) podzielić przez liczbę odcinków w rajdzie. Bardziej miarodajne, zapewne. Ale i odcinek odcinkowi nie równy, każdy ma inną długość, a im dłuższy tym bardziej wybaczalne są małe błędy. Jednak punktować inaczej każdą kolejną próbę to było by długie i trudne. Tu rozwiązaniem okazał się współczynnik rajdu tj. długość rajdu w kilometrach podzielona przez 100 i otrzymaną liczbą mnożymy wcześniejszy wynik. Wydaje się pogmatwane, ale pare formułek formularz w excelu i wyliczone, także przejdźmy do konkretów, jak wygląda klasyfikacja po wyliczeniu wszystkiego co trzeba?
Kilometrów (km) 426 338 395 386 408 307 305
Odcinków 16 22 23 15 14 14 16
p. Załoga Suma
1 Ogier/Ingrassia
Volkswagen Polo R WRC
33,5 39,2 52,9 42 38 20 36 261,533
2 Latvala/Anttila
Volkswagen Polo R WRC
10,9 19,5 11,7 31 36 29 32 170,963
3 Østberg/Andersson
Ford Fiesta RS WRC
17,3 24,1 25,8 28 15 8,32 7,42 125,798
4 Hirvonen/Lehtinen
Citroën DS3 WRC
12 10,3 29 27 24 5,25 10 118,023
5 Loeb/Elena
Citroën DS3 WRC
44,7 33,6 - - 33 - - 111,262
6 Novikov/Minor
Ford Fiesta RS WRC
20,5 8,29 5,49 3,61 11 25 1,33 74,738
7 Sordo/Del Barrio
Citroën DS3 WRC
19,2 0,15 12,2 14 5,82 14 6,85 72,837
8 Neuville/Gilsoul
Ford Fiesta RS WRC
0,53 3,23 20,3 6,18 2 7 24 63,412
9 Mikkelsen/Markkula
Volkswagen Polo R WRC
- - - 2,83 4,08 15 5,71 27,288
10 Hänninen/Tuominen
Ford Fiesta RS WRC
8,78 1,08 - - - - - 9,860
Dziewietnastu kierowcom udało złapać jakiekolwiek punkty. Nie, nie ma tam Kościuszko - 0 odcinków specjalnych w top 6.
Jak widać wygrywanie i prowadzenie Ogiera w mistrzostwach to nie wina awaryjności i wypadków konkurentów, tempo na każdym odcinku jest piekielnie szybkie. Godny następca Loeba. Tempa Latvali nie brakowało, jednak jak pokazują ostatnie rajdy i tak się poprawił w porównaniu do poprzedniego sezonu. Widać również że w ostatnich rajdach Mads stara się odzyskać pewność i nie tracić punktów poprzez wypadki, może nadejdzie za nie długo i szybkość i skuteczność.  Neuville, patrząc na współczynnik widać że jak mówił że celem jest meta na rajdach to tak robi, na tej statystyce nie wygląda to dla niego dobrze ale szczęśliwie dla niego to nie tak rozdaje się tytuły.
Hirvonen potrzebował 7 rajdów mieć więcej pkt od Loeba. Słabo? Cóż Hirvo jak już popełni błąd i spadnie gdzieś daleko, to raczej nigdy nie starał cisnąć za wszelką cene. Toteż najlepiej pokazuje że takowa klasyfikacja nie jest do końca miarodajna, ktoś poza pierwszą dziesiątką może cisnąć, bo nie ma nic do staracenia (Novikov) lub odpuścić w ogóle (Hirvonen). Zapewne gdyby tak oficjalnie wyglądało klasyfikowanie kierowców w mistrzostwach świata to układ sił mógłby wyglądać zupełnie inaczej. A tak to raczej wyłącznie ciekawostka statystyczna, pozdrawiam!
fot. zavizav cc
Szymon Łożyński
Klasyfikacja WRC 2016
1.Sébastien Ogier 260
2.Thierry Neuville 160
3.Andreas Mikkelsen 154
Zobacz pełną tabelę
Klasyfikacja ERC 2016
1.K. Kajetanowicz 187
2.Alexey Lukyanuk 166
3.Ralfs Sirmacis 145
Zobacz pełną tabelę
Klasyfikacja RSMP 2016
1.Grzegorz Grzyb 110
2.Kuba Brzeziński 81
3.Nivette/Heller 62
Zobacz pełną tabelę



Polityka Cookies | Kontakt: Szymon Łożyński
12.06.2011-2014, Wszelkie prawa zastrzeĹźone © zxz.cba.pl stat4u