Tor PoznańRelacje z rajdów ONLINE!
Czat  |  Statystyki  |  RSMP  |  WRC  |  WRX  |  ERC  |  RPP  |  SuperOES  |  Kontakt
Strona korzysta z plików cookies w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, więcej o polityce cookies
Wiadomości
menu
Fiesta RS WRC kontra DS WRC! 17.08.2013

fot: (Ford: Pierre-Arnaud KOPP, cc | DS3: cmonville cc)
Ford i Citroën, te dwie marki jako jedyne już od ponad 10 lat siędzą w tym biznesie, zwanym Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata. Przez ten czas Citroën zdobył 9 mistrzostw wśród kierowców, Ford - zero. W 2011 obaj producenci zaprezentowali auta WRC nowej generacji 1,6T.  Ford Fiesta RS WRC i Citroën DS3 WRC.
I to właśnie na tych modelach się skupimy w porównaniu. Sezony 2011 i 2012 najlepiej zobrazują rywalizacje tych dwóch aut ze względu na, mimo wszystko, słabe występy Mini. Chociaż pierwsze 8 rund obecnego sezonu też będą uwzględnione w porównaniu.
No to zaczynamy!

Tytuły mistrza świata kierowców i konstruktorów
0:2 i 0:2 dla Citroëna, cóż na tym polu, notabene najważniejszym, Fiesta przegrała. Przez Loeba? Nie ma co gdybać.

Wygrane rajdy
6 do 22. Ponownie Citroën, skądś musiały się wziąć te tytuły mistrzowskie, jeśli odliczymy tegoroczne rundy wynik wynosi 6:20.

Serie zwycięstw
Najdłuższa seria zespołu Citroëna? 8 Zwycięstw z rzędu! W 2011 Sebastien Loeb i Sebastien Ogier wygrali po 4 rajdy, od Meksyku do rundy w Niemczech.
Jak to wygląda u niebieskich? Najdłuższa seria: 1, żadne z 6 wygranych nie zostało zdobyte jedno po drugim.

Podwójne zwycięstwa
Znów liczba osiem przy DS3, 3 dublety w 2011 i 5 w 2012. Ford 4 dublety, 3 w 2011 i 1 w 2012., ale część z nich to coś więcej....

Potrójne zwycięstwa
Tak, 3 dublety z 4 dla Forda są również potrójnymi zwycięstwami, w tym jedno w debiucie w Szwecji! Również na zakończenie 2011 Fordy mocno się odznaczyły, w Walii Jari-Matti Latvala - Mads Østberg - Henning Solberg zakończyli rajd na podium. Potem odsiew załóg w błotnistej Portugalii w 2012 i kolejny triplet.
A zespół z spod znaku szewrona? 0 potrójnych zwycięstw, choć w 2011 przy kierowcach Loeb, Ogier, Solberg nie wydawało się to niemożliwe.

Liczba podium
Wygrane są ważne jednak, finisz na miejscu w pierwszej trójce to również dobre osiągnięcie. A przy okazji kolejne kryterium do porównania. Fiesta 43:45 DS3. W końcu coś porównywalnego, (choć pamiętając stosunek zwycięstw 6:22, widać że połowa wizyt na pudle Citroënów to wygrana). W 2011 było 19:18, rok później 18:20 i w 2013 do Rajdu Finlandii stosunek wizyt na pudle wynosi 6:7. Widać że Ford słaby nie jest, częściej brakuje tego wykończenia w postaci wygranej.

Zwycięstwa na odcinkach specjalnych
Rzadko zdarzają się wygrane, bez triumfów na odcinkach specjalnych, także zobaczmy kierowcom jakiego auta udawało się to częściej: Ford 272, Citroën 295. Ponad 20 oesowych zwycięstw, to już właściwie rajd więcej. Jak się ta przewaga rysowała w kolejnych latach?
2011: DS3 - 150:113 - Fiesta
2012: DS3 - 114:126 - Fiesta
2013: DS3  -  31:33  -  Fiesta

Podium na odcinkach
Od początku sezonu odbyło się 657 odcinków specjalnych, w tym czasie Ford odwiedził podium 842 razy, a Citroën 865. Procentowo stosunek wynosi 42,72%-43,89%.

Wygrane Power Stage
Wraz z zmianami technicznymi pojawiły się również Power Stage, czyli punktowane odcinki, w tym czasie, tylko raz został odwołany taki odcinek. W sumie do wygrania było 33 PS. Kto wygrał tą rywalizację? Citroën z 14 wygranymi, Fordowi przypadło 11 odcinków. Warto zaznaczyć że VW ma już 6 zwycięstw.

Punktów w mistrzostwach świata
Wejdźmy w większe liczby, w samym rajdzie punktów do zdobycia jest 107. Angielski zespół zdołał zdobyć 1637 punktów przy tylko (?) 1371 punktach dla Francuzów.

Załóg na starcie
Średnio na starcie rajdów mistrzostw świata stawało 8,09 Fiest WRC i 4,18 DS3. Gdyby można było ustawić auta obok siebie, byłoby to 275 Fordów i 142 Citroënów, jak widać niebieska armia była o wiele liczniej reprezentowana. Najliczniej na 61 Rajdzie Szwecji, w tym roku - 11 aut! Najlepszy wynik francuzów, 6 rajdówek na rajdach Grecji i Hiszpanii w 2011.

Załóg na mecie
Z jakimi stratami kończyli rajdy producenci? Dla Forda co rajd średnio 6,68 aut przekraczało metę i 3,21 Citroënów. Czyli 82,55% i 76,76% odpowiednio Fordów i Citroënów.

Skuteczność
Tak jak napisałem już wyżej 82,55% i 76,76%. Najgorsze rajdy dla DS3, Francja i Walia 2011, 5 startujących załóg i tylko 1 na mecie! Najlepsze? Trzy, 5 załóg na starcie i pięć na mecie. Katastrofą dla Forda było tegoroczne Monte, z 6 aut tylko 2 dotarły na metę, na dwóch rajdach 9 z 9 aut ukończyło imprezę na mecie.

Uff trochę tego się nazbierało, jakie z tego wnioski? Nie będę żadnych wysuwał, pozostawię to każdemu czytającemu. No może poza jednym, jak zostanie zapamiętany Ford przez tą dekadę, chyba jako najbardziej drugi zespół w historii motorsportu. ;)

Bonus
Lista najwierniejszych kierowców
Ford Citroën
1. Østberg 31 1. Loeb 29
2. Novikov 28 2. Hirvonen 21
3. Latvala 25 3. Ogier, P. Solberg, Neuville, van Merksteijn jr. 13

Wspólni kierowcy
Hirvonen (Ford 13:21 Citroën)
Novikov (28:1)
Sordo (1:8)
P. Solberg (13:13)
Neuville (8:13)
Atkinson (1:2)
Al-Attiyah (3:8)
Al-Qassimi (8:4)

Szymon Łożyński
Klasyfikacja WRC 2016
1.Sébastien Ogier 260
2.Thierry Neuville 160
3.Andreas Mikkelsen 154
Zobacz pełną tabelę
Klasyfikacja ERC 2016
1.K. Kajetanowicz 187
2.Alexey Lukyanuk 166
3.Ralfs Sirmacis 145
Zobacz pełną tabelę
Klasyfikacja RSMP 2016
1.Grzegorz Grzyb 110
2.Kuba Brzeziński 81
3.Nivette/Heller 62
Zobacz pełną tabelę



Polityka Cookies | Kontakt: Szymon Łożyński
12.06.2011-2014, Wszelkie prawa zastrzeĹźone © zxz.cba.pl stat4u