Tor Poznań Odbierz 50zł od booking.com
Czat  |  Statystyki  |  RSMP  |  WRC  |  WRX  |  ERC  |  RPP  |  SuperOES  |  Kontakt
Strona korzysta z plików cookies w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, więcej o polityce cookies
Statystyki - Kierowcy
MENU Jari-Matti Latvala | Wypowiedzi kierowcy przed i po rajdzie
menu

Jari-Matti Latvala Jari-Matti Latvala
Urodzony: 3 kwietnia 1985, Töysä
Narodowość: Fin
Stan cywilny: 
Debiut w WRC: Wielka Brytania 2002
Ostatni start: France 2013
Startów: 128
Wygrane rajdy: 8
Podia: 36
Nieukończone: 22
Wygrane odcinki: 286
Photo Credit: Brian Snelson CC
Starty w WRC Auta Piloci Wygrane rajdy Wypowiedzi
Rajd Przed rajdem Po rajdzie
2013
49. Rally RACC Catalunya - Costa Daurada Po zwycięstwie Seba i Juliena w klasyfikacji kierowców i pilotów, naszym kolejnym celem jest przypieczętowanie tytułu w kategorii producentów podczas Rajdu Hiszpanii. Byłbym zachwycony jeśli bym się przyczynił do tego swoim wynikiem. Wyznaczyłem też cel dla siebie: chciałbym walczyć o wicemistrzostwo. Czeka mnie twarda walka: ostatnio Dani Sordo spisał się bardzo dobrze, zdecydowanie będzie w formie w swojej domowej imprezie. Jest jednym z najmocniejszych kierowców na asfalcie, ale będziemy z nim walczyli podczas ostatniego, szutrowego dnia w Hiszpanii. Będzie ciekawie. Bardzo się cieszę z sukcesu zespołu. Volkswagen bez wątpienia zasłużył na tytuł rajdowego mistrza świata. Polo R WRC jest prawdziwym championem. Nawet jeżeli dzisiaj pod koniec mieliśmy kilka problemów technicznych, auto znów niezawodnie dowiozło nas do mety i zaliczyliśmy pierwsze podwójne zwycięstwo w Rajdowych MŚ. Chętnie walczyłbym do samego końca z Sébastienem Ogierem o zwycięstwo w dzisiejszym biegu, bo prawie do ostatniej chwili toczyliśmy pojedynek bez żadnych taktycznych zaleceń odgórnych. Mimo to cieszę się z drugiego miejsca. Daje ono mi wiarę w siebie przed nadchodzącym Rajdem Wielkiej Brytanii w Walii, który zdecydowanie należy do moich ulubionych rajdów. Wprost nie mogę doczekać się startu.
Rally France Mieliśmy wspaniały wynik zespołowy w Rajdzie Australii, chociaż sam liczyłem na czwarte miejsce. We Francji chciałbym wrócić na podium, tak jak to było w zeszłym roku. Fragmenty Rajdu Francji podobne są do Rajdu Niemiec, asfalt, techniczne sekcje, szybkie fragmenty i kilka etapów przez las. Na ogół trasy przez winnice są trochę szybsze niż te w Niemczech. W związku z tym Polo R WRC będzie miało podobne ustawienia. Główną różnicą będą amortyzatory, które we Francji będą trochę twardsze. Sebastien Loeb zaliczy swój ostatni start. Kibice oczywiście będą najbardziej zainteresowani jego tempem i pojedynkiem pomiędzy Loebem i Sebastienem Ogierem. Jednak naszym celem, jako zespołu, jest wypracowanie przewagi w klasyfikacji zespołów fabrycznych. Na to kładziemy nacisk. Gratulacje dla Sebastiena Ogiera i Juliena Ingrassii. Byli najlepsi w ten weekend i zasłużyli na zwycięstwo i mistrzowski tytuł. Pokazali w tym sezonie, że są wybitni w każdych warunkach i na wszystkich nawierzchniach. Ja cieszę się z trzeciego miejsca. Konsekwentnie utrzymywaliśmy szybkie tempo. To dodaje mi pewności przed nadchodzącymi rajdami. Osiągnęliśmy nasz cel zdobywając ważne punkty w klasyfikacji producentów. Tytuł jest w zasięgu zespołu. Szkoda Sebastiena Loeba, który rozbił się w ostatnim rajdzie. To jednak w żadnym stopniu nie umniejsza jego niesamowitych dokonań w ostatnich latach.
Rally Australia Lubię jeździć do Australii, ponieważ tam panuje bardzo dobra atmosfera i ludzie są niezmiernie przyjaźni. Odcinki specjalne wymagają szybkiego i płynnego stylu jazdy i trzeba znaleźć dobry rytm. Dobre jest to, że z reguły dobrze sobie radzę na szybkich rajdach, ponieważ to odpowiada mojemu stylowi. Po straceniu tak wielu punktów w Niemczech w klasyfikacji producentów, musimy skoncentrować się na dobrych wynikach. Każdy w zespole wie, że samochód jest dobry i każdy robi co możliwe, aby osiągnąć cel numer jeden – mistrzostwo. Od początku naszym celem było zdobycie możliwie wielu punktów dla klasyfikacji producentów, co też nam się udało. Jednak droga do tego rezultatu nie była tak łatwa, jakbyśmy sobie tego życzyli – mieliśmy drobną przygodę na trasie, a pod koniec uszkodziliśmy oponę. Podczas tego rajdu miałem wrażenie, jakbyśmy przedzierali się przez pustynię i na koniec wreszcie dotarliśmy do Dakaru. Ostatecznie liczy się tylko wynik, a ten był dobry dla Volkswagena. Kolejnym pozytywnym aspektem jest fakt, że znalazłem tutaj dla mojego Polo idealne dostrojenie na szybkie trasy na szutrze, które z pewnością przyda się w kolejnych rajdach.
Rally Deutschland Szczególnie lubię Arena Panzerplatte w Rajdzie Niemiec. Trasy takie jak ta, mają swój wyjątkowy charakter i powinno być więcej tego w rajdach. Z drugiej strony niektóre drogi przypominają Finlandię. Jest wiele szerokich dróg, gdzie można wcisnąć pedał gazu do samej podłogi, szczególnie, że cały rajd Niemiec odbywa się na asfalcie. Natomiast okolice winnic mają swój styl, bardzo wyjątkowy w mistrzostwach świata. Kiedy jest sucho, odcinki są wspaniałe, ale niedobrze, kiedy popada. Drogi są zabłocone i ciężko kontrolować samochód. Byłem w czołówce w zeszłym roku. Chciałbym to znowu osiągnąć, aby zapewnić dobry wynik dla zespołu w jego domowym rajdzie.
Rally Finland Rajd Finlandii jest najlepszy w całych mistrzostwach. To jest prestiżowy rajd, jak ten w Monte Carlo, każdy chce go wygrać przynajmniej raz. Różnice między kierowcami są bardzo małe i to jest ekscytująca walka. Trzeba pojechać idealną linią, aby dobrze skoczyć, czy wejść w poślizg. Zapoznanie jest bardzo ważne, aby prawidłowo ocenić hopy. Punkty hamowania przed szczytami i po są również bardzo ważne. Trzeba trafić w większość skoków na pełnym gazie. Jeśli chce się wygrać, czasami trzeba jechać na 105 procent.
Rally Sardegna Naprawdę lubię Rajd Włoch. Tam jest kilka fajnych szybkich odcinków. Jeździ się bardzo szybko blisko skał i drzew, więc trzeba być bardzo dokładnym. Nawierzchnia jest twarda i kamienista, przykryta grubą warstwą piasku. Z tego powodu przyczepność nie jest najlepsza i odcinki są bardzo śliskie. Ciężko znaleźć właściwe ustawienia. Jednak myślę, że znaleźliśmy dobrą bazę po Grecji. Mam nadzieję, że będę znów walczył o zwycięstwo w kolejnych rajdach. Jednakże głównym celem jest zebranie jak największej ilości punktów w mistrzostwach producentów. Ważne, abyśmy byli regularni i szybcy podczas pozostałej części sezonu.
Rally Acropolis Jestem wstrząśnięty i chciałbym zadedykować to zwycięstwo całemu zespołowi Volkswagena. Początek nowego sezonu był dla mnie bardzo trudny, ale zespół cały czas wierzył we mnie i wspierał mnie. Jestem zachwycony, że mogę teraz zobaczyć tyle szczęśliwych twarzy. Zwycięstwo w Rajdzie Akropolu dużo dla mnie znaczy, ponieważ to ekstremalnie trudna i prawdziwie klasyczna impreza. Kiedy wystartowałem tu pierwszy raz mając osiemnaście lat marzyłem, aby wygrać pewnego dnia. Ostatni oes wydawał się najdłuższy i najcięższy - czułem każdy pojedynczy kamień i wstrząs w samochodzie i nie mogłem się doczekać, aż zobaczę metę.
Rally Argentina Trzecie miejsce w Portugalii to był dla mnie ważny moment, ponieważ miałem za sobą ciężki początek sezonu. Pierwsze trzy rajdy nie poszły dobrze. Podium w Portugalii złagodziło tą presję, pod jaką się postawiłem. Nie było ciśnienia ze strony zespołu, to tylko moje oczekiwania. Teraz czekam na Argentynę. Sobotnie odcinki wyglądają, jakbyśmy jeździli na księżycu. Jest trochę wąskich szutrowych dróg, więc jest mało miejsca na poślizgi w zakrętach. Drogi są bardziej kręte niż w Portugalii, ale są również szerokie drogi, gdzie można pojechać trochę szybciej. Trzeba jechać bardzo precyzyjnie, szczególnie w sobotę. Dlatego lubię te oesy, szczególnie El Condor. To był najlepszy rajdowy dzień, od kiedy dołączyłem do Volkswagena. Duch w zespole, samochód - wszystko osiągnęło dzisiaj zupełnie nowy poziom, łącznie z kierowcą. Jestem absolutnie podekscytowany, pierwszy raz stojąc na podium w Argentynie. W ostatnich kilku latach często nie szło mi tu dobrze, a zatem jestem naprawdę zadowolony, że udało się osiągnąć zamierzony cel. Rajd był bardzo ekscytujący i zmienny. Szczególnie w finałowej fazie dałem z siebie wszystko, żeby zapewnić nam trzecie miejsce. Ogólnie, druga i trzecia lokata na mecie to wielki wynik dla całego zespołu.
Rally Portugal Często byłem szybki w Portugalii, ale mój dotychczasowy najlepszy wynik, jaki tam osiągnąłem, to trzecie miejsce w 2011 roku. Mam nadzieję, że tym razem pojadę czysto i będę mógł walczyć o miejsce na podium. Polo R WRC ma do tego potencjał. To pokazały zwycięstwa Sebastiena w Szwecji i Meksyku. Pierwsze trzy rundy mistrzostw świata były dla mnie trochę trudne. Niestety nie wszystko poszło zgodnie z planem. Potrzebowałem czasu, aby przyzwyczaić się do samochodu. Miałem niezbędne zaufanie do samochodu podczas Power Stage w Meksyku i udało się to umocnić jeszcze bardziej podczas testów w Portugalii. Rajd Portugalii znany jest ze ślepych szczytów. Trzeba być naprawdę ostrożnym, kiedy się do nich dojeżdża, ponieważ nie widać, czy za nimi jest lewy czy prawy zakręt. Z tego powodu, to ważne, aby dokładnie zrobić zapoznanie i upewnić się, że w pewnym momencie opis nie zostanie źle zrozumiany. Jestem bardzo szczęśliwy i zadowolony, że mogłem pierwszy raz stanąć dla Volkswagena na podium. Początek sezonu był dla nas trudny, ale na szczęście wygląda na to, że nasz pech już się skończył. Teraz doskonale radzę sobie w Polo R WRC i myślę, że niedługo będę mógł osiągnąć jeszcze więcej. Ten rajd był trudnym zadaniem dla kierowców i samochodów, ponieważ trasa przez zimę została bardzo mocno rozmyta. Twarde podłoże i liczne kamienie były ogromnym wyzwaniem dla samochodu, kierowca i pilot musieli być przez cały czas maksymalnie skoncentrowani i potrzebowali perfekcyjnych notatek opisujących trasę, aby bezpiecznie przeprowadzić auto przez odcinki specjalne. Już teraz cieszę się na start w Argentynie za trzy tygodnie.
Rally Mexico Jednym z najważniejszych aspektów w przygotowaniach do Meksyku jest poradzenie sobie z różnicą czasu. Jeśli przystosowałeś się dobrze do lokalnego czasu twoje zmysły podczas zapoznania są bardziej wyostrzone. Dlatego pojechałem do Kalifornii na dwa tygodnie przed rajdem, żeby się zaaklimatyzować. Musimy przystosować się do wielu rzeczy. W przeciwieństwie do Szwecji przyczepność na szutrze tak bardzo się nie zmienia. Pomimo to w Meksyku koncentracja jest naprawdę poddawana próbie. Na przykład na najdłuższym oesie Guanajuatito jest niewiarygodnie ciężko. Lubię charakter tego odcinka. Biegnie przez wąskie sekcje, bardzo wymagające technicznie, jak również przez bardzo szybkie fragmenty. Jest bardzo zróżnicowany jak cały Rajd Meksyku. Ledwie zaczął się rajd, a nam już poszło źle. Musieliśmy zrezygnować w piątek po kilku metrach ze względu na awarię zawieszenia po uderzeniu w kamień. Po tym sprawdziliśmy klika rzeczy w samochodzie i pracowałem nad moim stylem jazdy. Do końca rajdu zdołałem poczuć się w Polo bardziej komfortowo niż wcześniej. Teraz lepiej rozumiem charakterystykę jazdy. To daje mi dużo motywacji przed Portugalią. Punkt na Power Stage to oczywiście miłe zakończenie.
Rally Sweden Naprawdę lubię Rajd Szwecji. Ta impreza wymaga bardzo szybkiego i płynnego stylu jazdy na szwedzkich leśnych drogach. Nie da się powiedzieć niczego złego o tym rajdzie – z jednym wyjątkiem: tam może być bardzo zimno, z temperaturami dochodzącymi do -20 a nawet -30 stopni. Mam za sobą 500 km po śniegu w Polo R WRC, ale będziemy mieli jeszcze jeden dzień testów na śniegu przed Rajdem Szwecji. Samochód spisuje się bardzo dobrze w tych warunkach. Mam dobre wspomnienia ze Szwecji, jak moje pierwsze zwycięstwo w 2008 roku i oczywiście moje zwycięstwo w poprzednim sezonie. Moim celem w tym roku jest finisz w pierwszej piątce. Cieszę się wraz z całym zespołem Volkswagena. Wygrać rajd tak wcześnie w debiutanckim sezonie jest czymś wyjątkowym. Chciałem zakończyć ten rajd na podium, co było z pewnością możliwe. Jednak muszę jeszcze trochę dostosować mój styl jazdy. Ogromne gratulacje dla mojego kolegi z zespołu, Sebastiana Ogiera, który pokazał potencjał samochodu. Sebastian imponował przez cały weekend. Zrobię wszystko co w mojej mocy, aby stworzyć z nim parę w nadchodzących rajdach.
Rallye Monte Carlo Nie mogę doczekać się rozpoczęcia sezonu. Już od pięciu lat jestem kierowcą fabrycznym w mistrzostwach świata, ale Volkswagen Motorsport i Polo R WRC są dla mnie nowe. Dotychczasowe testy pokazały, że Polo R WRC jest bardzo niezawodne. Jak do tej pory to prawdopodobnie najważniejsza rzecz i dobra baza pod przyszłe techniczne poprawki. Mam dobre wyczucie samochodu na śniegu i na asfalcie, a to dobry znak przed Rajdem Monte-Carlo. Jazda polo R WRC sprawia dużo frajdy. Samochód jest stabilny i właściwości silnika są bardzo dobre. Chciałbym dobrze rozpocząć sezon. Wynik jeszcze nie jest priorytetem, choć oczywiście chciałbym zdobyć jakieś punkty w mistrzostwach.

Polityka Cookies | Kontakt: Szymon Łożyński
12.06.2011-2014, Wszelkie prawa zastrzeĹźone © zxz.cba.pl stat4u